Need 7 vestlust töötajatega määravad Sinu juhtimise taseme. Mis tasemel Sina täna oled?

Shape Image One
Need 7 vestlust töötajatega määravad Sinu juhtimise taseme. Mis tasemel Sina täna oled?

Need 7 vestlust töötajatega määravad Sinu juhtimise taseme. Mis tasemel Sina täna oled?

Kas oled kunagi mõelnud, mis teemadel sa oma töötajatega räägid? Kas need on pigem “elust-olust” vestlused või julged sa puudutada ka keerulisemaid teemasid nagu karjääriareng või isiklik tagasiside?

Kas võib öelda, et see, millest sa oma inimestega räägid, peegeldab tegelikult sinu taset juhina?

Hiljuti meie arenguvestluste koolitusel osalenud juht jagas näiteks oma kogemust nii: “Ma olen alati arvanud, et olen hea juht, sest mu uks on ju alati avatud. Aga kui ma ausalt mõtlema hakkan, saan aru, et enamik vestlusi, mida ma oma inimestega pean, on üsna pinnapealsed. Me räägime küll tööst ja isegi eraelust, aga päriselt olulisi teemasid me ei puuduta.”

Oma kogemusel julgen öelda, et selline juhtide mõtteviis ei ole erand. Paljud juhid arvavadki, et nad on kättesaadavad ja toetavad, aga tegelikult jäävad nende suhted ja vestlused oma töötajatega vägagi pealiskaudseks, mille tagajärjed peegelduvad ka tulemustes.

Aga miks see nii on? Ja mis võiks olla teisiti?

7 vestlust, mida iga juht peaks oma töötajatega pidama

Ideaalis võiks iga juht rääkida aasta jooksul vähemalt ühe korra iga oma töötajaga personaalselt 7 teemal:

  1. Elust-olust jutud
    Kus räägitakse kõigest muust, aga mitte üksteisest ja koostööst (elust-olust, naistest ja lastest, poliitikast ja maailmas toimuvast). Need vestlused aitavad luua inimlikku kontakti.
  2. Edujutud
    Kus tuleks kokku leppida ühine arusaamine edust selles rollis, mida töötaja täidab (siin lepitakse kokku eesmärgid ja ootused). Need vestlused tagavad, et kõik liiguvad samas suunas.
  3. Tööjutud
    Kus arutatakse jooksvaid tööjutte ja lahendatakse probleeme. Need vestlused hoiavad asjad liikumas.
  4. Töörõõmu jutud
    Kus arutatakse motivatsiooni taset, selle tekke ja kadumise põhjuseid (siin võib välja tulla ka see, et töötaja motivatsioon kaob juhi või meeskonnas toimuva tõttu). Need vestlused aitavad hoida inimesi kaasatud ja inspireeritud.
  5. Tagasiside jutud
    Kus räägitakse sellest, kuidas omavaheline koostöö sujub ning mis rõõmustab ja tuska tekitab, ja mida võiks muuta, et oleks omavahel lihtsam koos töötada. Need vestlused parandavad koostöö kvaliteeti.
  6. Karjääri jutud
    Kus räägitakse töötaja arengu pikemast vaatest ja tehakse plaane isegi selleks ajaks, kui töötaja on sellest ametist lahkunud. Need vestlused näitavad töötajale, et hoolid tema pikaajalisest arengust.
  7. Tulemusjutud
    Kus võetakse aasta kokku ning analüüsitakse tulemusi. Need vestlused annavad selge pildi progressist ja arengukohtadest.

Kuidas sulle tundub – kas ja kui sageli sa oma töötajatega nendel teemadel rääkimiseks aega võtad? Nagu eespool mainitud juht ausalt tunnistas, ei pruugi kõik juhid oma oskustelt ja mõtteviisidelt olla sellel tasemel, et nendel teemadel iga oma töötajaga rääkida. Mis tasemel nad siis on?

Juhtimise 3 taset: kus oled sina?

Mulle meeldib mõelda nii, et juhtimise kvaliteedi võib vestluste vaates jagada 3 tasemele vastavalt sellele, millest juhid oma töötajatega räägivad:

1. taseme juht räägib tüüpiliselt oma töötajatega “elust olust” ja pakub tööalast tuge (tööjutud), mis pole aga proaktiivne, vaid loosungiga “Kui sul on mure, tule julgelt – mul on ju uks alati avatud”.

2. taseme juht julgeb lisaks nendele rääkida ka eesmärkidest ja ootustest (edujutud), motivatsioonist ja selle tekkimisest/kadumisest (töörõõmu jutud) ning rääkida tulemustest (tulemusjutud).

3. taseme juht julgeb aga lisaks anda ja küsida ka isiklikku tagasisidet (tagasisidejutud) ning rääkida ka töötaja pikemaajalisest arengust (karjäärijutud).

Nagu näha, on iga tase oluline, aga usutavasti algab tõeline liidri tüüpi juhtimine 3. tasemelt. Miks?

Sest just 3. taseme vestlused – tagasiside ja karjäärijutud – nõuavad juhilt kõige rohkem julgust, empaatiavõimet ja eneseteadlikkust. Need on vestlused, mis võivad olla ebamugavad, aga mis loovad kõige rohkem usaldust ja pühendumust.

Ka statistika kinnitab seda. Näiteks leidis Gallup’i 2023. aasta uuring, et töötajad, kelle juht peab nendega regulaarselt arenguvestlusi, on kuni 2,5 korda tõenäolisemalt pühendunud kui need, kelle juht seda ei tee.

Kuidas liikuda 3. tasemele?

Aga kuidas saada 3. taseme juhiks, kui sa seda veel pole? Siin on mõned praktilised sammud:

  1. Alusta iseendast
    Mõtle ausalt järele, mis tasemel juht sa praegu oled. Kas sa julged anda ja küsida tagasisidet? Kas sa räägid oma inimestega nende pikaajalisest arengust? Kui ei, siis miks mitte?
  2. Sea vestlused prioriteediks
    Tee need 7 vestlust oma ajakavas kohustuslikuks. Märgi need kalendrisse ja hoia neist kinni nagu kõige tähtsamatest kohtumistest.
  3. Arenda oma oskusi
    Kui tunned end mõnes vestluses ebakindlalt, otsi võimalusi end arendada. Loe raamatuid, käi koolitustel, leia mentor. Juhtimine on oskus ja seda saab õppida.
  4. Ole järjekindel
    Ei tasu oodata, et üleöö 3. taseme juhiks saad. See nõuab aega ja pühendumist. Aga iga vestlusega muutud sa järjest paremaks ja enesekindlamaks.

Need sammud lihtsustavad 3. taseme juhiks saamist, aga loomulikult ei pruugi see olla alguses lihtne. Samas võib aga kindel olla, et siin pole lihtsalt tegemist juhi kui üksikisiku arenguga, vaid see mõjutab tervet meeskonda ning selle tulemusi.

Kui juht julgeb töötajaga rääkida kõige sügavamatest teemadest – anda ja küsida isiklikku tagasisidet, rääkida enda ja tema arengust ning motivatsiooniallikatest – loob see kultuuri, kus kõik julgevad meeskonnas seda teha ka üksteisega. See omakorda viib suurema innovatsiooni, koostöö ja tulemuslikkuseni, mida võib nimetada ka tagasiside kultuuri loomiseks.

Nii et järgmine kord, kui istud maha vestluseks oma töötajaga, küsi endalt: mis tasemel juht ma tahan praegu olla?

Ja siis tee esimene samm selles suunas. Sest sinu vestlused määravad sinu juhtimise taseme. Ja sinu juhtimise tase määrab sinu meeskonna edu.

Küsimused mõtisklemiseks juhile:

  1. Mis tasemel juht sa enda hinnangul praegu oled? Millised on sinu tugevused ja arengukohad?
  2. Millised nendest 7 vestlusest on sinu jaoks kõige keerulisemad? Miks? Mida saaksid teha, et end nendes vestlustes mugavamalt tunda?
  3. Kuidas saaksid muuta need 7 vestlust oma meeskonna jaoks regulaarseks harjumuseks? Mis takistused sul praegu ees seisavad ja kuidas sa neid ületaksid?
MEELDIS JA OLI KASULIK?
JAGA SEDA KA SÕPRADEGA, ET KASULIK INFO LEVIKS.