Kas oled kunagi mõelnud, miks mõned organisatsioonid tunduvad olevat täis eluenergiat, samal ajal kui teised justkui vaevu toimivad? Saladus peitub energia tasemetes ning selles, kuidas need üksteist mõjutavad. Just nagu doominokivid – kui esimene langeb, järgnevad teised.
Gallup’i hiljutine uuring tõi esile jahmatava statistika: vaid 21% töötajatest on tõeliselt pühendunud oma tööle. See tähendab, et ligi 80% töötajate potentsiaalist jääb kasutamata. Kujuta ette, millist mõju avaldaks, kui see protsent kasvõi kahekordistuks!
Aga kuidas seda saavutada? Vastus peitub organisatsiooni 5 energia tasemes ning selles, kuidas juhid saavad neid mõjutada.
Kõik algab sinust, juhist. Sinu enda energia on vundament, millele kõik muu toetub. Kui sina oled kurnatud, stressis või läbipõlenud, ei saa sa oodata, et su meeskond särama lööks. Aga kui sa “kiirgad” energiat, entusiasmi ja optimismi, on see nakkav.
Seepärast on esimene samm juhi enda heaolu. See tähendab teadlikku tööd oma energia hoidmiseks:
➢ Regulaarne puhkus ja taastumine
➢ Stressi juhtimine läbi mindfulness’i või meditatsiooni
➢ Füüsilise vormi hoidmine läbi treeningu ja tervisliku elustiili
➢ Oma emotsioonide ja mõtete teadlik juhtimine
Nagu ütles üks juht hiljuti: “Ma mõistsin, et parim viis oma meeskonda juhtida on alustada iseendast. Kui mina olen tasakaalus, on seda ka mu tiim.”
Kui juht on oma energia leidnud, on järgmine samm selle edasi kandmine töötajatele. See tähendab töötajate sisemise motivatsiooni suurendamist – tunnet, et nad tahavad oma tööd teha, mitte lihtsalt ei pea seda tegema palga teenimiseks.
Töötajate energiat mõjutavad mitmed tegurid:
➢ Autonoomia – võimalus ise otsustada, kuidas oma tööd teha
➢ Meisterlikkus – võimalus areneda ja oma oskusi täiustada
➢ Tähendus – tunne, et nende töö on oluline ja mõttekas
Kuidas juht saab neid tegureid toetada? Proovi neid viise:
Mäletan, kuidas üks juht rääkis, et ta hakkas iga vestlust alustama küsimusega: “Mis sulle oma töö juures kõige rohkem meeldib?”. See aitas tal mõista, mis töötajaid päriselt motiveerib ning kuidas seda veelgi toetada.
Kui töötajad on sisemiselt motiveeritud, kandub see edasi meeskonda. Siin on võtmesõnadeks usaldus, avatus ja koostöö.
Juhi roll on luua psühholoogiliselt turvaline keskkond, kus inimesed julgevad oma ideid jagada, riske võtta ja üksteist toetada. See omakorda sütitab meeskonna energia ja ühtsustunde.
Kuidas seda saavutada? Siin on mõned ideed:
Näiteks üks meeskond, kellega hiljuti töötasin, võttis kasutusele iganädalased “avameelsuse hetked”, kus kõik said turvaliselt oma muresid ja ideid jagada. Juht ütles hiljem: “See muutis kõik. Me muutusime ühtsemaks ja julgemaks. Meie energia tase tõusis märgatavalt.”
Kui meeskonnad on täis energiat ja koostööd, hakkab see mõjutama kogu organisatsiooni. Siin on eesmärk luua ühine identiteet, visioon ja väärtused, mis ühendavad kõik osad tervikuks, mitte ei lase üksustel vajuda “silotornidesse”.
Kui iga meeskond töötab ühise sihi nimel, tekib sünergia. Arengukohtadega tegeletakse julgemalt, ideed liiguvad vabamalt, progress kiireneb. See on organisatsiooniline energia oma parimal kujul.
Kuidas seda energiat õhutada? Proovi neid võtteid:
Siinkohal meenub ka üks lugu – nimelt jagas mõni aeg tagasi koolituse lõunalauas nende lugu ühe ettevõtte juht. Nende ettevõte oli aastaid olnud turul tugev tegija, aga viimasel ajal oli kasv aeglustunud, töötajate rahulolu langenud ja osakondade vahele tekkinud pinged.
Samas juht mõistis, et probleem oli sügavam kui lihtsalt numbrid. Puudu oli ühtsustundest, koostööst, jagatud visioonist. Igaüks tegutses oma silotornis, oma eesmärkide nimel.
Nii otsustasid nad organisatsioonikultuuri põhjalikult uuendada. Nad alustasid väärtuste sõnastamisest – innovatsioon, koostöö, julgus. Aga sellest üksi ei piisanud. Nad teadsid, et peavad need väärtused ka ellu viima.
Nii lõid nad üle-organisatsioonilised innovatsioonimeeskonnad, kus erinevate osakondade inimesed koos uusi ideid genereerisid. Nad muutsid kontoriruumi avatumaks ja lõid rohkem ühiseid tööalasid.
Tunnustamissüsteemi muudeti nii, et see väärtustaks meeskonnatööd sama palju kui individuaalseid saavutusi.
Muutused ei toimunud üleöö, aga tasapisi hakkas õhkkond paranema. Inimesed hakkasid rohkem suhtlema, ideid jagama, üksteist toetama. Siloefekt hakkas kaduma, asendudes ühise eesmärgitunde ja koostööga.
Aasta hiljem olid tulemused näha – tänu organisatsiooni tekkinud energiale jõuti taas toodeteni, mis klientidele meeldisid ja ka töötajate rahulolu oli 17% kõrgem eelmise aastaga.
Aga veelgi olulisem oli (energia) tunne, mis nüüd organisatsioonis valitses. Inimesed tundsid, et nad on osa millestki suuremast, et nende panus loeb.
See lugu illustreerib ilmekalt, kuidas organisatsiooni energia ei sünni iseenesest. See vajab teadlikku tööd, alustades väärtustest ja lõpetades igapäevaste protsessidega. Aga kui see õnnestub, vabaneb energia, mis viib kogu organisatsiooni uuele tasemele.
Kui organisatsioon on seesmiselt täis energiat, hakkab see paratamatult väljapoole kiirgama. See on jõud, mis mõjutab kliente, partnereid, kogukonda.
Mõjuenergia peegeldab organisatsiooni võimekust oma missiooni ellu viia, oma eesmärke saavutada. See tõmbab ligi andekaid inimesi, lojaalseid kliente, entusiastlikke investoreid.
Kui kõik eelnevad energia tasemed on tugevad, muutub mõjuenergia loomulikuks tulemuseks. See on otsekui valgus, mida organisatsioon kiirgab maailma.
Organisatsiooni energia on nagu elusorganism – see vajab pidevat tähelepanu ja toitmist. Ja see kõik algab juhist.
Juhi isiklik energia loob pinnase töötajate sisemiseks motivatsiooniks. Motiveeritud töötajad loovad usaldust ja koostööd meeskonnas. Ühtsed meeskonnad kujundavad organisatsiooni identiteedi ja fookuse. Ja see kõik kokku loob mõjuenergia, mis ulatub kaugemale organisatsiooni piiridest.
Seega, kui sa juhina soovid luua tõeliselt mõjusat organisatsiooni, alusta iseendast. Küsi endalt:
Need küsimused võivad olla esimene samm mitte lihtsalt kõrgema energia, vaid kõrgema taseme organisatsiooni poole.
Nii et ära oota – alusta täna. Sinu energia on katalüsaator, mis võib muuta kõike. Ole juht, kes sütitab sädet igas tasandis. Sest lõpuks pole oluline mitte ainult see, mida su organisatsioon teeb, vaid ka energia, millega ta seda teeb.