Kuidas tõsta meeskonna produktiivsust, efektiivsust ja tulemuslikkust üheaegselt?

Shape Image One
Kuidas tõsta meeskonna produktiivsust, efektiivsust ja tulemuslikkust üheaegselt?

Kuidas tõsta meeskonna produktiivsust, efektiivsust ja tulemuslikkust üheaegselt?

Kas oled vahel mõelnud, mida tähendavad produktiivsus, efektiivsus ja tulemuslikkus juhtimises? Kas need pole mitte ühed ja samad asjad? Tegelikult mitte päris. Kuigi neid mõisteid kasutatakse tihti koos ja vahel isegi sünonüümidena, on igaühel neist oma täpne tähendus. Ja iga juhi jaoks on ülimalt oluline neid erinevusi mõista.

Mõelda vaid statistikale – Harvardi ärikooli uuringu kohaselt kulutavad juhid 41% oma ajast ülesannetele, mis ei aita kaasa nende peamistele eesmärkidele. See tähendab, et peaaegu pool tööajast läheb sisuliselt raisku!

Produktiivsus, efektiivsus ja tulemuslikkus – mis on mis?

Enne kui hakata otsima viise, kuidas oma juhtimise produktiivsuse, efektiivsuse ja tulemuslikkuse näitajaid parandada, peame täpselt aru saama, mida need tähendavad. On ju oluline näiteks mõista, et produktiivsus ja efektiivsus on kaks erinevat, kuid omavahel seotud mõistet.

Nagu Peter Drucker, üks juhtimisteooria pioneere, on öelnud: “Produktiivsus tähendab õigete asjade tegemist (doing the right things), efektiivsus aga asjade õigesti tegemist (doing things right).”

1) Juhtimise produktiivsus viitab sellele, kui palju tulemusi suudetakse saavutada kindla ressursihulga ja ajaga (kas ta teeb õigeid asju?). Kui me räägime juhtimisest, siis produktiivsus tähendab, et juht suudab maksimaalselt ära kasutada oma ressursse – olgu need siis meeskonna aeg, eelarve või muud vahendid – ning saavutada kõrge tootlikkusega tulemusi.

Näide: Oletame, et juht suudab ühe nädalaga läbi viia kümme kohtumist oma meeskonnaga, lahendada kümme probleemset olukorda ja teha igal päeval vähemalt kaks olulist otsust. Tema produktiivsus on kõrge, sest ta suudab ühe nädalaga palju ära teha.

2) Juhtimise efektiivsus keskendub sellele, kas õiged asjad saavad tehtud (kas ta teeb asju õigesti?). Tõhus juht teeb otsuseid ja tegutseb viisil, mis viib organisatsiooni strateegiliste eesmärkide täitmiseni. Tõhusus ei tähenda ainult ülesannete täitmist, vaid tagab, et juht kasutab oma ressursse ja aega tegevustele, mis viivad organisatsiooni soovitud sihtideni.

Näide: Kui sama juht küll teeb kümme kohtumist ja lahendab kümme probleemi, kuid neist enamik ei aita kaasa ettevõtte strateegiliste eesmärkide täitmisele (näiteks lahendab ta vähetähtsaid küsimusi, mitte põhiprobleeme), siis ta ei ole väga efektiivne, kuigi produktiivsus on kõrge.

3) Juhtimise tulemuslikkus mõõdab lõpptulemust ehk seda, kas juht suudab saavutada need tulemused, mida temalt oodatakse. See võib olla seotud nii ettevõtte finantstulemuste kui ka töötajate rahulolu või meeskonna saavutustega. Tulemuslik juht on keegi, kes suudab pikas perspektiivis pakkuda väärtust nii organisatsioonile kui ka inimestele, keda ta juhib.

Näide: Kui juht suudab ühe nädalaga läbi viia kümme kohtumist, lahendada kümme probleemset olukorda ja teha igal päeval kaks otsust (kõrge produktiivsus) ning need tegevused on keskendunud olulistele küsimustele, nagu kriitiliste projektide edasiviimine ja strateegiliste otsuste tegemine (kõrge efektiivsus), siis võiks juht olla ka tulemuslik.

Lühidalt kokkuvõttes:
Produktiivsus keskendub sellele, kui palju tehakse (tulemus/ressursside hulk).
Tõhusus keskendub sellele, kas tehakse õiged asjad (strateegiliste eesmärkide saavutamine).
Tulemuslikkus näitab, kas lõpptulemused vastavad ootustele ja kas saavutatakse pikaajalisi eesmärke.

Miks need erinevused olulised on?

Võtame näiteks ühe elulise olukorra mööblitootmisest: sinu meeskond toodab rekordarvu toole nädalas (kõrge produktiivsus), aga need toolid ei vasta kvaliteedistandarditele ja kliendid tagastavad neid sageli (madal tulemuslikkus).

Või teine stsenaarium: uue diivanikollektsiooni tootmine valmib ettenähtud ajaga ja eelarvega (kõrge efektiivsus), aga ei saavuta turul oodatud läbimüüki (jällegi madal tulemuslikkus).

Need näited mööblitootmise valdkonnast illustreerivad, kui oluline on mõista produktiivsuse, efektiivsuse ja tulemuslikkuse erinevusi (ja omavahelisi mõjusid). Juhina ei saa me keskenduda vaid ühele dimensioonile (mis võib aga juhtuda, kui neid kolme sünonüümidena kasutame).

Seda kinnitab ka statistika. Näiteks leidis konsultatsioonifirma McKinsey uuring, et ettevõtted, kes keskendusid üheaegselt nii efektiivsuse kui ka kliendiväärtuse loomisele (tulemuslikkuse näitaja), saavutasid keskmiselt 20% kõrgemat kasumit kui need, kes keskendusid vaid ühele mõõdikule.

Samuti on oluline vaadata seda töötajate pühendumuse valguses, mis mõjutab kõiki kolme näitajat – produktiivsust, efektiivsust ja tulemuslikkust.

Näiteks Gallup’i ülemaailmne töökohtade uuring näitas, et vaid 15% töötajatest on tõeliselt pühendunud oma tööle. See tähendab, et valdav enamus töötajatest ei anna endast parimat, mis omakorda pärsib ettevõtte üldist tulemuslikkust.

Pühendunud töötajad on aga nii produktiivsemad, efektiivsemad kui ka tulemuslikumad.

Näiteks leiti ühes teises Gallup’i uuringus, et kõrgelt pühendunud meeskonnad on 21% produktiivsemad ja 22% kasumlikumad kui madalalt pühendunud meeskonnad. See illustreerib, kui oluline on vaadata ka “pehmemaid” näitajaid nagu töötajate rahulolu ja pühendumus, mitte ainult kõvasid numbrilisi näitajaid.

Kuidas parandada juhtimise produktiivsust?

Kui tunned, et sooviksida enda või oma meeskonna produktiivsust, efektiivsust ja tulemuslikkust tõsta, kaalu järgmisi viise.

Produktiivsuse suurendamisel on põhiliseks eesmärgiks ajakasutuse optimeerimine. Siin on mõned näpunäited:

  1. Prioritiseeri ülesandeid rohkem
    Kasuta Eisenhoweri maatriksit, et jagada ülesanded tähtsuse ja kiireloomulisuse järgi. Tegele kõigepealt oluliste ja kiireloomuliste asjadega.
  2. Elimineeri segajad
    Blokeeri kalendris aeg fokuseeritud tööks, lülita välja teavitused, kasuta mürasummutavaid kõrvaklappe. Vähem segajaid = rohkem tehtud tööd.
  3. Tee pause
    Paradoksaalselt võib puhkamine tõsta produktiivsust. Pomodoro tehnika soovitab töötada 25-minutiliste intervallidega, millele järgneb 5-minutiline paus. See aitab hoida fookust.

Kuidas parandada juhtimise efektiivsust?

Efektiivsuse parandamiseks tuleb vaadata ressursikasutust. Siin on mõned ideed:

  1. Automatiseeri rutiinsed ülesanded
    Kasuta tehnoloogiat (AI), et vähendada käsitsi tehtavat tööd. Näiteks automaatsed aruanded, mallid, skriptid.
  2. Delegeeri targalt
    Jaga ülesanded meeskonnaliikmete vahel vastavalt nende tugevustele. Ära püüa kõike ise teha.
  3. Vähenda koosolekuid
    Küsi alati, kas koosolek on tõesti vajalik. Kasuta võimalusel alternatiivseid kommunikatsioonivahendeid nagu e-post, sõnumside, projektijuhtimise tarkvara.

Aga nagu eespool mainitud, efektiivsus üksi ei taga edu. Vaja on ka tulemuslikkust.

Kuidas parandada juhtimise tulemuslikkust?

Tulemuslikkuse parandamine nõuab terviklikku lähenemist. Mõned soovitused:

  1. Loo selgust eesmärkides
    Veendu, et kõik meeskonnaliikmed teavad, mille poole püüeldakse. Eesmärgid peavad olema spetsiifilised, mõõdetavad, saavutatavad, asjakohased ja tähtajalised (vana hea SMART, eks?!).
  2. Jälgi progressi
    Kasuta võtmenäitajaid (KPI-sid), et mõõta edenemist eesmärkide suunas. Korrigeeri kurssi vastavalt vajadusele.
  3. Anna tagasisidet
    Paku meeskonnale regulaarset ja konstruktiivset tagasisidet. Tunnusta edu ja paku tuge väljakutsete puhul.

Siinkohal on oluline mõista, et tulemuslikkus ei ole vaid numbrite küsimus. See hõlmab ka “pehmemaid” aspekte nagu meeskonnatöö, motivatsioon ja rahulolu.

Näiteks nagu Google’i Project Aristotle uuring näitas, on psühholoogiline turvatunne meeskonna edu üks olulisemaid faktoreid. Kui inimesed tunnevad end turvaliselt ja väärtustatuna, on nad valmis andma endast parima.

Edulugu praktikast

Hiljuti rääkisin ühe juhiga, kes oli hädas oma meeskonna tulemuslikkusega. Kuigi numbrid näitasid kõrget produktiivsust, ei kajastunud see klientide rahulolus ega ettevõtte kasumlikkuses.

Pärast põhjalikku analüüsi otsustas juht keskenduda edaspidi rohkem ka “pehmetele” teguritele. Ta hakkas regulaarselt vestlema oma meeskonnaliikmetega, et mõista nende väljakutseid ja ambitsioone (mis nende produktiivsust ja efektiivsust langetasid). Ta lõi keskkonna, kus oli turvaline katsetada ja eksida.

Tulemused olid head. Kuigi produktiivsus numbrites isegi veidi langes veel (kuna püüti leida aega asjadele, milleks varem aega ei kulunud), paranes meeskonna üldine tulemuslikkus märkimisväärselt. Kliendid olid rahulolevamad, innovatsiooni/ettepanekuid oli rohkem ja tulemused paranesid.

See lugu illustreerib ilmekalt, kui oluline on tulemuslikkuse mõistmisel vaadata kaugemale pelgalt produktiivsusest ja efektiivsusest.

Kokkuvõte – tasakaalu leidmine

Niisiis, kuigi produktiivsus, efektiivsus ja tulemuslikkus on kõik olulised näitajad, ei tohiks neid vaadelda isolatsioonis. Juhi ülesanne on leida nende vahel õige tasakaal, arvestades nii “kõvasid” kui “pehmeid” faktoreid.

See nõuab teadlikkust, paindlikkust ja pidevat õppimist. Tuleb jälgida numbrilisi näitajaid, aga samas pöörata tähelepanu ka inimestele nende taga.

Selline terviklik lähenemine võib tunduda alguses keeruline, aga pikemas perspektiivis tasub see end igati ära. Produktiivne, efektiivne ja tulemuslik meeskond on juhi suurim vara.

Järgmine kord, kui kuuled neid termineid, mõtle nende tõelisele tähendusele. Küsi endalt:

  • Kas minu meeskond on tõeliselt produktiivne või teeme lihtsalt palju tööd?
  • Kas me kasutame oma ressursse efektiivselt või raiskame neid?
  • Kas me saavutame oma eesmärke viisil, mis loob väärtust ja rahulolu?

Vastused nendele küsimustele aitavad sul leida õige tasakaalu ja juhtida oma meeskonda suurema eduni.

Küsimused mõtisklemiseks juhile:

  1. Milliseid töid teeb sinu meeskond, mis ei panusta otseselt põhieesmärkide saavutamisesse? Kuidas saaksid neid vähendada?
  2. Kas sinu praegune juhtimisstiil soodustab psühholoogilise turvatunde teket meeskonnas? Mida saaksid selles osas parandada?
  3. Kui vaatad oma meeskonna tulemuslikkust, siis millistele aspektidele oled seni vähem tähelepanu pööranud? Kas numbrilistele näitajatele või inimfaktoritele?
MEELDIS JA OLI KASULIK?
JAGA SEDA KA SÕPRADEGA, ET KASULIK INFO LEVIKS.