Kuidas motiveerida oma töötajaid mitterahaliste motivaatoritega?

Shape Image One
Kuidas motiveerida oma töötajaid mitterahaliste motivaatoritega?

Kuidas motiveerida oma töötajaid mitterahaliste motivaatoritega?

Kas tunned vahel, et su töötajad pole päris motiveeritud, eriti ühiste eesmärkide ja uuenduste suhtes? Kas tead üldse, millised mitterahalised elemendid on vajalikud töötajate kõrge motivatsiooni tagamiseks?

Arusaadavalt on töötajate motiveeritus ülioluline komponent iga organisatsiooni edukuses. See mõjutab töötajate sooritust, pühendumust ja üldist tööõhkkonda. Kuid kas oled mõelnud, kuidas erinevad motivatsiooni tasandid mõjutavad töötajate motivatsiooni tervikuna?

Kas oled teadlik, kuidas juhtida oma meeskonda nii, et motivatsioon oleks jätkusuutlik ja toetaks organisatsiooni eesmärke?

Juhtimise väljakutse: töötajad pole motiveeritud

Töötajate vähene motiveeritus ja pühendumus on juhtide üks suurimaid väljakutseid. Suur osa aurust juhi töös kulub selle teemaga tegelemisele, sest kui töötajad pole motiveeritud, ei ole nad ka koostööaltid, paindlikud ning pühendunud ühistele eesmärkidele (vaid käivad lihtsalt tööl!).

Selle väljakutse ületamist peaks aga alustama kaugemalt kui lihtsalt palga suurendamisest, sest püsiv motivatsioon ei võrdu alati palga suurendamisega (pealegi ei jätku ühelgi juhil eelarves raha kogu aeg ainult palga tõstmisega oma töötajaid motiveerida).

Motivatsiooni võib pigem võrrelda maja ehitamisega, kus iga element on oluline osa töötajate motivatsiooni hoidmises ja parandamises. Kui kasvõi üks element jääb nõrgaks või vajab parandust, võib kogu hoone ajas kokku variseda, jättes töötajad demotiveerituks ja rahulolematuks, mille lõppkaotajaks on juht, sest eesmärkide saavutamine muutub keerulisemaks.

VUNDAMENT: Õiglane palk

Motivatsiooni maja vundament on õiglane ja konkurentsivõimeline palk. Ilma korraliku vundamendita ei püsi ükski maja kaua püsti. Kui töötajad tunnevad, et nende töö on õiglaselt tasustatud, on nad tõenäolisemalt motiveeritud ja pühendunud.

Samas oma töös ei nimeta ma õiglaseks palgaks seda palka, mida töötajad alati ootavad, vaid palka, mida selles piirkonnas selle töö eest makstakse, pluss 5-7%. Kui maksad oma töötajatele täna sellist palka, on sinu motivatsioonimaja ehitatud tugevale vundamendile.

SEINAD: Neli sisemotivaatorit

Motivatsiooni maja seinad koosnevad neljast sisemotivaatorist, mis aitavad töötajatel leida tähendust ja rahulolu oma tööst. Need motivaatorid on:

  1. Autonoomia: see on üks olulisemaid inimlikke vajadusi – olla vaba ja oma elu peremees. Töö juures avaldub see võimalusena töötada iseseisvalt ja teha ise olulisi otsuseid (mitte mikromanageri ja spetsialistilõksus olevad juhi alluvuses.

Töötaja, kellel on vabadus valida oma töömeetodid, tunneb suuremat vastutust oma töö kvaliteedi eest ja pühendub rohkem.

  1. Meisterlikkus: see on tunne töö juures, et see töö viib ka mind inimesena edasi, mitte ei arenda ning ei toeta ainult organisatsiooni. Samuti kuulub siia alla “eduelamuse” kogemus (miski õnnestub), tunne, et “saan oma tööga hakkama” ja tunne, et “õpin siin uusi asju”.

Kui töötajatele antakse võimalus õppida ja areneda, tunnevad nad end väärtuslikena ja motiveeritud oma teadmisi rakendama.

  1. Seotus: kuna me oleme inimestena sotsiaalsed olendid, on see kolmas ülioluline vajadus:  meile sobiva töökollektiivi olemasolu ja tunne, et meie väärtused ühtivad.

Kui töötajad tunnevad, et nad kuuluvad meeskonda ja jagavad ettevõtte väärtusi, on nad rohkem pühendunud ja valmis pingutama.

  1. Tähendus: see tähendab tunnet, et siin töötamine ei tähenda ainult palga teenimist, vaid ma tunnen, et minu töö tähendab kellelegi midagi veel

Kui töötajate panust tunnustatakse, tunnevad nad end väärtustatuna ja on motiveeritud veelgi paremaid tulemusi saavutama.

KATUS: Töörõõm ehk positiivne töötajakogemus

Motivatsiooni maja katus on töörõõm ehk positiivne töötajakogemus. Need on tunded, mis tekivad siis, kui töötajad tunnevad, et nende töö on tähenduslik ja nauditav, sest lisaks palgale on ka nende sisemotivaatorid (eelmine punkt, maja seinad) täidetud. Just töörõõm ja positiivne töötajakogemus hoiavad motivatsiooni taseme kõrgel ning aitavad organisatsioonil saavutada oma eesmärke.

Kui töötajad tunnevad rõõmu oma tööst, on nad valmis pingutama ja võtma vastutust keeruliste ülesannete lahendamisel. Samuti on pühendunud töötajad lojaalsemad ja valmis organisatsiooni eesmärkide nimel rohkem panustama.

Kuidas juhtimises sisemotivaatoreid kasutada?

Oma töötajate mitterahaline motiveerimine on iga tõhusa juhi teadlik fookus (valdkonna eestvedamise kõrval). See tähendab teadlikku keskendumist töötajate sisemistele vajadustele ja nende rahuldamisele, et tõsta motivatsiooni ja pühendumust.

Oma töös kasutan lisamotivaatorite väljaselgitamise meetodina lihtsat harjutust, mille viime läbi kogu meeskonnaga. 

Esimene samm: pane kirja lisamotivaatorid

Nimelt palun kõikidel inimestel kirja panna 5 asja, mida ta palga kõrval selles organisatsioonis töötades väärtustab.

Inimesed muidugi reageerivad sellisele harjutusele väga erinevalt, mõnikord lausa naerupahvakaga, et kui palka ei makstaks, siis ma siin kindlasti ei töötaks (ehk nad püüavad väita, et siin polegi midagi peale palga).

Selle peale küsin nendelt, kas nad on oma tänase palgaga rahul, mille peale järgneb muidugi taas naerupahvakas. Ja siis viitangi faktile, et kuna nad palgaga rahul ei ole, aga ära nad ka läinud ei ole, siis järelikult peab siin olema midagi, mis neid jätkuvalt siin hoiab. Ja just selle palungi kirja panna!

Kuigi alguses võib see harjutus tekitada küsimusi ja segadust, saavad töötajad meeskonnakoolitustel sellega väga hästi hakkama ning tekitab huvi. Neid tuleb aidata lihtsalt algsest vastuseisust läbi minna, sest paljud töötajad polegi niimoodi mõelnud. Nad on oma tööd näinud ainult palga kontekstis.

Teine samm: võrrelge lisamotivaatoreid

Kui igal töötajal on 3-5 lisamotivaatorit kirja pandud, panen nad väikestesse gruppidesse ja palun võrrelda. Paljude üllatuseks on need sarnased, aga veelgi suuremaks üllatuseks on kellegi kirja pandud uued nüansid, mille peale nad isegi ei tulnud.

Ma soovitan alati kirja panna ka pisiasjad, mitte otsida suuri, näiteks: 

“Hea lähedal tööl käia …”

“Ei torgita liialt uuenduste ning muudatustega …”

“Enam vähem normaalsed juhid ikkagi …”

Kõik sellised tegurid on inimeste jaoks motiveerivad, ning sinu kui juhi ülesanne on need nende teadvusesse tuua.

Seejärel palun neil kirja pandud lisamotivaatoreid võrrelda eespool mainitud 4 sisemotivaatoriga –  autonoomia, seotus, meisterlikkus ja tähendus – , ning avastada, kuidas nende poolt intuitiivselt kirja pandud motivaatorid jagunevad tõepoolest nendesse 4 kategooriasse.

Kolmas samm: töö sisemotivaatoritega

Kolmanda sammuna palun kõik need koondada juhi kätte (nime ei palu juurde kirjutada!), et juhil tekiks parem ülevaade, mida tema inimesed palga kõrval väärtustavad (et osata nendele veelgi rohkem tähelepanu pöörata). 

NB! Selles osas rõhutan alati, et sisemotivaarite kasutamine juhi poolt on täiendus, mitte asendus rahalisele motivatsioonile. Kui maja vundament (õiglane palk) ei ole paigas, ei ole mõtet ka seinu ning katust ehitada.

Lisamotivaatorite kasutamine praktikas

Selle harjutuse eesmärk ei ole lihtsalt nende asjade peale mõelda, vaid proovida juhina neid lisamotivaatoreid reaalselt oma töös kasutama hakata:

  1. Autonoomia toetamine
    • Juhtidele on oluline anda töötajatele rohkem vastutust ja vabadust oma töö korraldamisel. See suurendab nende iseseisvust ja vastutustunnet oma ülesannete täitmisel.
    • Selleks on esimene samm oma võimaliku spetsialistlõksu avastamine, mis paratamatult viib mikromanageerimiseni
    • Ja teine samm on oma usaldusmõõdikute kalibreerimine – kas ja kui palju saan täna oma töötajaid usaldada, ning mida saaksin teha selle suurendamiseks?
  2. Pädevuse (meisterlikkuse) arendamine
    • Töötajatele tuleks pakkuda koolitusi ja arenguvõimalusi, et nad saaksid arendada oma oskusi ja teadmisi. See aitab tõsta nende enesekindlust ja motivatsiooni.
    • Samuti kuulub siia ka tagasiside-kultuuri loomine meeskonnas ehk süsteemne lähenemine töötajate tunnustamisele ning arendava tagasiside andmisele
  3. Seotuse tugevdamine
    • Juhtidel on oluline luua positiivne ja toetav töökeskkond, kus töötajad tunnevad, et nad kuuluvad meeskonda ja jagavad ettevõtte väärtusi.
    • See aitab luua tugevaid sidemeid ja motiveerida töötajaid panustama organisatsiooni eesmärkidesse.
  4. Tähenduse loomine
    • Juhtidel on oluline tunnustada töötajate panust regulaarselt ja siiralt.
    • Tunnustamine suurendab töötajate motivatsiooni ja rahulolu ning julgustab neid saavutama veelgi paremaid tulemusi.

Mis pärast sisemotivaatorite kasutusele võtmist tiimis muutub?

Sisemotivaatorite kasutamise ja tugevdamise kohta on tehtud palju teadusuuringuid, mis kinnitavad üheselt nende väärtuslikkust meeskonnatöö parandamisel ja töötajate motiveerimisel.

Siin on mõned näited nendest:

  • Motivaator: Autonoomia
    Uuring: The Role of Job Autonomy in the Relationship Between Participative Leadership and Employees’ Work Outcomes
    See uuring leidis, et töötajatele autonoomia andmine suurendab töörahulolu ja pühendumust. Töötajad, kellel on suurem otsustusvabadus, tunnevad end oma töös rohkem motiveerituna ja näitavad paremaid tulemusi. Uuring näitas, et töötajad, kellel on kõrge autonoomia, on 60% tõenäolisemalt oma tööga rahul ja 21% tõenäolisemalt saavutavad nad kõrgemaid tulemusi võrreldes madala autonoomiaga töötajatega .
  • Motivaator: Pädevus
    Uuring: The Effects of Training on Employee Performance
    See uuring leidis, et pidev ja asjakohane koolitus suurendab töötajate pädevust, enesekindlust ja motivatsiooni. Töötajad, kellel on võimalus oma oskusi arendada, on 47% tõenäolisemalt rahul oma tööga ning 30% tõenäolisemalt tõstavad nad oma tulemuslikkust pärast asjakohase koolituse saamist .
  • Motivaator: Seotus
    Uuring: Employee Engagement and Commitment
    See uuring leidis, et tugev seotus organisatsiooni väärtuste ja eesmärkidega suurendab töötajate pühendumust ja motivatsiooni. Töötajad, kes tunnevad end organisatsiooni osana, on 59% vähem tõenäoliselt tööstressi all ning nende tootlikkus on 20% kõrgem võrreldes nendega, kes seotust ei tunne .
  • Motivaator: Tunnustus
    Uuring: The Impact of Recognition on Employee Performance
    See uuring leidis, et regulaarne ja siiras tunnustamine suurendab töötajate motivatsiooni ja rahulolu. Töötajad, kelle panust tunnustatakse, on 69% tõenäolisemalt oma tööga rahul ja nende töö tulemuslikkus on 31% kõrgem võrreldes nendega, kelle tunnustamine on puudulik .

Küsimused mõtisklemiseks juhile

  1. Kuidas sina saaksid oma organisatsioonis või meeskonnas tugevdada sisemotivaatorite rolli töötajate motivatsiooni ja pühendumuse suurendamiseks? Kas oled juba rakendanud mingeid meetmeid või näed potentsiaali edasiseks arenguks?
  2. Kuidas saaksid paremini tunnustada oma töötajate panust ja saavutusi? Milliseid meetodeid võiksid kasutada, et luua tunnustuskultuur, mis motiveerib töötajaid ja suurendab nende rahulolu?
  3. Kuidas saaksid luua oma organisatsioonis keskkonna, kus töötajad tunnevad end osana meeskonnast ja jagavad ettevõtte väärtusi? Kas on olemas tegevusi, mis võiksid aidata tugevdada meeskonna sidusust ja motivatsiooni?
MEELDIS JA OLI KASULIK?
JAGA SEDA KA SÕPRADEGA, ET KASULIK INFO LEVIKS.