Kas oled vahel märganud, et sinu juhi-elu koosneb rohkem spetsialisti tööst kui inimeste juhtimisest? Või tunned mõnda kolleegi, kes on küll juhi ametinimetusega, aga jätkuvalt käitub spetsialistina?
Selline olukord on tegelikult väga tavaline. Statistika näitab, et koguni 95% tänastest juhtidest on kasvanud välja spetsialistidest. See tähendab, et paljud on lihtsalt “spetsialistilõksu” sattunud – ollakse küll juhi rollis, aga käitutakse sageli jätkuvalt nagu spetsialist.
Selleks on tüüpiliselt kolm põhjust:
Näiteks kasutab turunduse valdkonna juht spetsialistina selliseid tööriistu nagu SEO, veebidisain, sisuturundus jms. Aga kui ta saab juhiks, siis sageli ei tea, et on olemas sama konkreetsed tööriistad ka inimeste juhtimiseks.
Nii nagu spetsialistina toob meile edu vastavate meetodite kasutamine (näiteks ajaplaneerimise süsteemid, produktiivsuse tõstmise tehnikad), toob ka liidri rollis meile edu konkreetsete meetodite kasutamine:
➢ Meetodid motiveerimiseks – Kuidas luua inspireeriv visioon ja seada eesmärke, mis paneksid inimesed tegutsema?
➢ Meetodid tagasisidestamiseks – Kuidas anda konstruktiivset tagasisidet, mis aitaks inimestel areneda ja kasvada?
➢ Meetodid tiimi võimestamiseks – Kuidas delegeerida vastutust ja luua usaldust, et tiim saaks iseseisvalt tegutseda?
➢ Meetodid suhete arendamiseks – Kuidas luua tugevaid ja usaldusväärseid suhteid oma meeskonnaliikmetega?
➢ Meetodid konfliktide lahendamiseks – Kuidas tulla toime keeruliste olukordadega ja leida lahendusi, mis sobivad kõigile?
Kõige tähtsam on enda jaoks teadvustada, et juhi roll eeldab teistsugust lähenemist kui spetsialisti roll. See tähendab oma mõtteviisi muutmist.
Üks juht ütles mulle hiljuti nii: “Ma sain aru, et minu edu juhina ei sõltu enam sellest, kui hea ma olen oma valdkonnas. See sõltub sellest, kui hästi ma suudan oma meeskonda inspireerida ja arendada.”
See ongi võtmeküsimus – kas oled valmis oma fookuse viima valdkonnalt inimestele? Kas oled valmis sama palju energiat panustama oma juhtimisoskuste arendamisse kui oled panustanud oma spetsialisti oskustesse?
Kui vastus on “jah”, siis on aeg astuda konkreetseid samme oma juhtimisoskuste arendamiseks:
Spetsialistist juhiks kasvamine on pidev protsess. See nõuab pühendumust, kannatlikkust ja järjepidevust. Aga iga samm, mille astud oma juhtimisoskuste arendamiseks, viib sind lähemale suurepäraseks juhiks saamisele.
Spetsialistist juhiks kasvamine ei ole kerge tee. See nõuab enda mugavustsoonist välja tulemist ja uute oskuste omandamist. Aga kui suudad sama meisterlikkusega juhtida inimesi nagu oma valdkonda, avanevad sulle hoopis uued võimalused.
Nagu ütles Jack Welch, üks 20. sajandi edukamaid juhte: “Enne kui saad olla hea juht, pead olema hea inimeste inimene. Miski ei asenda seda.”